Skróć sobie drogę do celu, ucz się języka niemieckiego szybciej

Gdy zaczęłam uczyć się języka niemieckiego, najtrudniejszą rzeczą przez jaką musiałam przebrnąć była gramatyka. Zawsze kiedy już się oswoiłam z jakąś regułą i zaakceptowałam zasadę, której w języku polskim nie ma, pojawiała się nowa jeszcze mniej logiczna niż te, które do tej pory znałam. Gramatyka języka niemieckiego była niczym kłody rzucane mi pod nogi. Zawsze kiedy już mi się wydawało, że rozumiem, pojawiało się coś nowego, jeszcze trudniejszego, co nie miało żadnego sensu.

    Ucząc się nowego języka napotkasz wiele podobieństw do języka, bądź języków, które znasz. Niestety napotkasz też wiele różnic i te właśnie różnice sprawią ci najwięcej problemów. Przez nie głównie, nauka gramatyki języka obcego to jedna z rzeczy, które najciężej jest przetrwać. Oczywiście są tacy, którym przychodzi to z łatwością, cieszą się z każdej nowo poznanej reguły, a trudności widzą w innych aspektach nauki języka niemieckiego. Ja jednak należę do tej większości ludzi, którzy jak by mogli, zakopaliby część gramatyczną głęboko pod ziemią, aby nigdy już nie musieć jej przerabiać.

    Czasowniki języka niemieckiego odmieniają się przez osoby, znajdziesz w nim rodzaje, liczbę mnogą, a do tego przypadki. Śmieję się zawsze pod nosem, gdy któryś z moich studentów narzeka jak trudna jest gramatyka języka angielskiego, w którym owszem są rodzaje i liczba mnoga, ale nie ma mowy o odmianie czasowników przez osoby, a przypadek zachował się w nim tylko jeden. Choć tak naprawdę najbardziej współczuję obcokrajowcom, którzy próbują uczyć się języka polskiego. My zasad mamy jeszcze więcej.

    Dlatego ja podczas nauki tej części języka jaką jest gramatyka, ułatwiam sobie zadanie tworząc wzory i skróty wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Biorąc np. niemieckie czasowniki, które muszą być odmienione przez osoby, widzę, że składają się one z tematu, który się powtarza oraz końcówki, która jest charakterystyczna dla danej osoby. Gdy poznasz końcówki nie musisz uczyć się wszystkich form danego wyrazu, a jedynie jego tematu, a dzięki praktyce, szybko nauczysz się podmieniać ostatnie litery aby dopasować formę do odpowiedniej osoby. O tak:

           lernen – uczyć się
temat: lern                     
         Ich lern-e. - Ja się uczę.
               Du lern-st. - Ty się uczysz.
            Sie lern-t. - Ona się uczy.

Odmiana czasowników w ten sposób jest zawsze możliwa gdy uczysz się języków fleksyjnych. Takim językiem jest właśnie język niemiecki. Ale wzorów i skrótów jest mnóstwo. Znajdziesz coś w każdym języku. 

Źródło obrazu: Matt Duncan / Unsplash

Wkuwanie na pamięć każdego z wyrazów, każdej jego formy, w odpowiedniej liczbie czy rodzaju, powoduje, że w każdym języku zobaczysz ziejącego ogniem smoka. Ale okiełznasz go, ucząc się z wykorzystaniem odpowiednich wzorów, skrótów i konstrukcji, które ułatwiają naukę i zapamiętywanie. I choć nauka języka niemieckiego to dla wielu uczniów długa droga. Jest wiele tricków, które pomogą ci ją skrócić.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga 1

Nie warto się poddawać, efekty zawsze są

Kursy językowe i promocje

Od czego zacząć?